موعظه در روز جشن محافظت مادر اقدس خداوند (تئوتوکوس)
روز جشن اول اکتبر 2019

 

 

 

 

 

جشن محافظت مقدسِ مادر اقدس خدا (تئوتوکوس مقدس) در سراسر جهان ارتدوکس شناخته شده است. این جشن در تاریخ اول اکتبر (14 اکتبر در تقویم قدیمی) و در کلیسای یونان در 28 اکتبر به یادبود حفاظت از یونان در طول جنگ جهانی دوم برگزار می شود.

 

تنها دو کلمه "محافظت مقدس" عشق و پناه مادرانه را که مادر مقدس در مواقع خطر به ما می بخشد، و همچنین کمک های پایداری که وی در لحظات دشوار زندگی مان به ما می بخشد، را به ذهنمان می آورد.

 

اما چگونه این روز جشن در اول اکتبر تأسیس شد؟ به ویژه رویداد تاریخی پشت آن بسیار جالب است. در ضلع جنوبی كلیسای قدیس ماری بلاکرنا در کونستانتینوپول، نمازخانه ای وجود داشت كه دارای یك امانتداری بود كه شامل شال تئوتوکوس بود. در آغاز قرن دهم، در حالی که یک سرویس احیا داری شبانه انجام می شد، قدیسی به نام آندرو برای شرکت به آنجا رفت. قدیس آندرو، معروف به "ابله مقدس برای مسیح" (زیرا او برای پنهان کردن تقدس خود به روشی غیرمعمول و احمقانه عمل می کرد) با جوانی به نام اِپیفانیوس همراه بود، که بعداً پاتریارخ کونستانتینوپول شد. در نیمه شب ، قدیس آندرو، تئوتوکوس مقدس را دید که از طریق درب اصلی به سمت محراب مقدس وارد کلیسا شد. او بلند قد ظاهر شد، و توسط گروهی درخشان از فرشتگان و قدیسین، که همگی جامه سفید پوشیده بودند ، همراهی می شد. در میان آنها قدیس یحیی پیشرو و قدیس یوحنای متکلم را در سمت راست و چپ تئوتوکوس دیده می شد. برخی از رهبران و دیگر همراهان بودند که سرودها را می خواندند.

 

وقتی تئوتوکوس و همراهانش به آمبو (منبر) که در مرکز کلیسا بود ، نزدیک شدند ، قدیس آندرو به اپیفانیوس گفت:

 - آیا می توانی مادر مقدس و بانوی جهان را ببینی؟

- مرد جوان جواب داد؛ بله ، پدر محترم .

 

در حالی که این اتفاق می افتاد، تئوتوکوس روی زانوان خود افتاده بود و مدتها در دعا بود. او برای نجات جهان به پسرش شفاعت می کرد و چهره مقدس خود را با اشک خیس می نمود. پس از استغاثه اش ، او وارد محراب مقدس شد ، و در آنجا برای مومنانی که احیا نگه داشته بودند، دعا کرد. هنگامی که تئوتوکوس مقدس نماز خود را به پایان رساند، او متواضعانه مفوریان درخشان (شال قرمزی را که در آیکون های تئوتوکوس می بینیم که سر و بدن او را پوشانده است) را برداشت و چون خیلی بزرگ بود ، آن را بر روی جماعت پهن کرد و آنها را با دستان گرانبهایش پناه داد. بدین صورت آن دو، آن را دیدند که با تابش الهی مانند کهربا می درخشیدند. تا زمانی که بانو تئوتوکوس قابل رؤیت بود، مفوریان نیز می درخشید. وقتی تئوتوکوس به آسمان ​​بازگشت ، شال نیز به آرامی شروع به کوچک شدن کرد و سپس ناپدید شد.

 

این و سایر معجزات مرتبط با شال مقدس تئوتوکوس است که منجر به برپایی عید مقدس حفاظت شد ، حفاظتی که تئوتوکوس مقدس برای همه کسانی که با ایمان ، فیض او را استدعاء می کنند، مهیا می کند.

 

معجزات حفاظت مقدس تئوتوکوس بی شمار هستند. یکبار هنگامی که کونستانتینوپول توسط کشتی های دشمن از دریا محاصره شده بود ، گفته می شود كه پاتریارخ از كلیسای بلاکرنا شال مقدس تئوتوکوس را گرفت و آن را به دریا فرو برد. این بلافاصله باعث طوفان بزرگی شد و در نتیجه بسیاری از کشتی های دشمن غرق شدند ، در حالی که کشتی های بازمانده از هراس فرار کردند. در سالهای اخیر ، در طول جنگ جهانی دوم ، سربازان یونانی در سنگرهای خود بارها تئوتوکوس را دیدند که آنها را از آتش دشمن محافظت کرد.

چند بار تئوتوكوس در مواقع خطر و نياز ما را پناه داده و از ما محافظت كرده است؟ به همین دلیل است که مسیحیان باید در هر لحظه از درد و نیاز به بانوی مقدس مان ، مادر دلسوزمان دعا کنند و او را بخوانند. به دنبال محافظت او با صمیمیت و پر از قدردانی، در روز جشن او به كلیسا راه یافتیم ، تا شکرگذاری خود را همانطور که سرود نویس بیان می کند، ارائه دهیم:

  

بیایید در همه پارسایی افتخار کنیم به

محافظت مقدس مادر خداوند ،

کسی که حفاظت امن مؤمنان را فراهم می کند ،

کسی که ما را از همه رنجها و غمها نیز رهایی می بخشد.

 

بیایید به بانوی مقدس خود با این کلمات سرودنویس استدعا کنیم:

 

ای بانوی ، ملکه جهان، ما را بپوشان

با فیض حفاظت خود ، ای توانا ،

و از خطرات و شرایط دردناک نجات ده

کسانی که فداکارانه به تو افتخار می کنند.

 

باشد که حفاظت مقدس پوشش بانوی اقدس ما ، همه ما را تحت پوشش و محافظت قرار داده و صلح را به جهانیان اعطا فرماید. آمین

 

~ متروپولیتن پیسیدیه، سوتیریوس