پیام کریسمس 2020
(توسط متروپولیتن سوتيريوس از پيسيديه)


 

 

 

 

 

"خدا را در اعلى عليين جلال ، بر روی زمین صلح ، و در ميان مردم رضامندى باد"

 

پیام فرشتگان از آسمان به بشریت امروزه در مورد همه مردم روی زمین که از سردرگمی ، اضطراب ، ناامنی ، درگیری های مرگبار ، استثمار و عواقب غم انگیز اپیدمی رنج می برند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و سؤال این است: با این وضعیت به كجا مى رسيم؟ در کنار همه مشکلات روزمره دیگر در جوامع انسانی ، موارد روانشناختی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به افسردگی ، ناامیدی ، تمایل به خودکشی اشاره کرد.

این كلام نبوتى همیشه هشدار می دهد: "آنانى که از تو دورند هلاک خواهند شد" (مزمور 72 [73] ، 27) ، چه به صورت فردی و چه به عنوان ملت. این کلمات الهامى الهی، به فراوانى بارها در تاریخ بشریت تأیید شده اند. بنابراین ، فقط با بازگشت به خدا می توان جهان را نجات داد ، به ویژه ما ارتدوكس ها فراخوانده می شويم که ایمان خود را به نيكى شهادت دهيم ، تا باشد كه دیگران راه خود را به عیساى نجات دهنده  بیابند.

هنگامی که مسیح متولد شد ، مردم فروتن به پرستش او شتافتند؛ نه تنها چوپانان ساده بلکه مجوسيان حکیم از شرق ، که از خم كردن زانوها و ادای احترام خود در برابر نوزاد مقدس دريغ نکردند. رهبران مذهبی یهودیان از کتب انبیا می دانستند که مسیحا در بیت لحم یهودیه خواهد آمد ، همانطور که اطلاعاتى كه آنها به هیرودس دادند گواه اين امر است. با این حال ، آنها به دیدار عیسی نشتافتند ، حتی با اينكه بیت لحم تنها هشت کیلومتر از اورشلیم فاصله دارد. و هنگامی که حکام اورشلیم بعداً با عیسی برخورد کردند ، هدف اصلی آنها نابودی او بود.

خداوند فرمود: "توسط نمونه من تعلیم یابید، زیرا من حلیم و افتاده دل هستم و در دلهای خود آرامی خواهید یافت" (متی 11: 29). همه ما می دانیم که خداوند از بدو تولد تا قربانی خود بر روی صلیب ، چقدر ساده و فروتن بود. بنابراین ، فقط جانهای فروتن و ساده می توانند با عیسای فروتن متحد شوند، او را بشناسند و نزدیک شوند و در کنار او صلح ، آرامش و لذت واقعی بيابند. برادران من ، با استفاده از نمونه و دعای خود ، به دیگران کمک کنیم تا به مسیح نجات دهنده نزدیک شوند ، تا روح آنها روشن شود و او را بپذیرند ، تا از شادی و آرامش واقعی که او ارائه می دهد برخوردار شوند.

در عین حال ، خواهران و برادران من ، به ویژه در این ایام مقدس، بیایید از برادران خود که بیمارند و از علل مختلف رنج می برند ، مراقبت کنیم. بگذارید تمام تلاش خود را برای آنها انجام دهیم و به سایر همنوعان با حسن نیت نیز انگیزه دهیم تا در حد توان خود از آنها حمایت کنند.

علاوه بر این ، بیایید برای همه دنیا دعا کنیم ، که با بیماری همه گیر لاعلاج کوید-19 عذاب می کشد. بیایید از فدیه دهنده خود برای همه مردم زمین ، برای بیماران ، بستری ها ، بی خانمان ، اسیران ، زندانیان ، گرسنگان ، برای کسانی که در مناطق جنگی هستند و پناهندگان درخواست کنیم. و همچنین برای همه کسانی که در تاریکی جهل و نادانی از خدای واقعی زندگی می کنند و ناامید شده اند دعا کنیم.

خواهران و برادران عزیز من ، همانطور که در سرودهای این جشن بزرگ می خوانیم ، ولادت نجات دهنده یک رویداد تاریخی است ، اما ما آن را به صورت حاضر تجربه می کنیم ، گویی که اکنون اتفاق می افتد. به همین دلیل است که کلمه "امروز" اغلب تکرار می شود. در طول مراسم مذهبی ، هنگامی که آیین مقدس کلیسا انجام می شود ، تمام وقایع نجات دهنده الهی ، حضور رستگاری بخش پسر خدا در زمین ، در اینجا و اکنون به طور عرفانی تکرار می شود ، تا ما ایمانداران بتوانیم در نجاتی که آنها به ما ارائه می دهند، شرکت کنیم. به همین دلیل است که در مراسم لیتورگی الهی کریسمس می توانیم امروز همراه با فرشتگان سرود "خدا را در اعلی علیین جلال باد" را بخوانیم. می توانیم همراه با چوپانان "نوزاد الهی که در آخور خوابیده است" را ببینیم. و همراه با مجوسیان شرق می توانیم پادشاه جانهای خود را پرستش کنیم ، و هدایای خود را به او تقدیم کنیم: به جای طلا ، قلب های گرم و دوست داشتنی مان به مانند آخور ، تا او بیاید و در ما ساکن شود ؛ به جای مُر، توبه صادقانه برای گناهان مان ، و به جای بخور ، پرستش و سپاسگزاری از صمیم قلب خود را برای تجسم او و نجاتی که از فساد و مرگ به ما ارائه می دهد ، تقدیم کنیم.

 

خواهران و برادران عزیز من ،

من برای همه شما امسال آرزو دارم که کریسمس را با سلامتی ، و با ایمان و حق شناسی عمیق به پروردگار خود ، که شکل انسانی ما را به خود گرفت ، تجربه کنیم تا زندگی و رستاخیز را به ما عرضه کند. باشد که همه شما این عید بزرگ را با شادی و آرامش در کنار عزیزان خود جشن بگیرید.

 

کریسمس مبارکی داشته باشید!

+ متروپولیتن سوتیریوس از پیسیدیه