Επιστημονικά και Αθεϊσμός

Εντροπία τού Σύμπαντος και Ανθρωπική Αρχή * Πειραματική απόδειξη τού... ακτίστου τού Θεού Λόγου * Η έννοια του κενού * Λόγια επιστημόνων για τον Σχεδιασμό του Σύμπαντος * Χριστιανισμός και Επιστήμη * Σχέση Επιστήμης - Ορθόδοξης Θεολογίας * Ναυπάκτου: Η θεωρία της «Μεγάλης Έκρηξης» και το «μποζόνιο του Χίγκς» * Περί λόγων τών όντων

Κατάσταση Hoyle και Ανθρωπική Αρχή

Επιστημονική ένδειξη για την ύπαρξη Δημιουργού τής ζωής

Βασίλειος Αθανασόπουλος Φυσικός

(Απόσπασμα άρθρου).

Πηγή: Περιοδικό "Περισκόπιο τής Επιστήμης" τεύχος 384 Μαρτίου 2014 σελ. 80.

Ο Θεός δεν αποδεικνύεται με φυσικό τρόπο. Ενδείξεις όμως έχουμε πολλές. Σε άρθρο τού κυρίου Βασίλειου Αθανασόπουλου στο περιοδικό "Περισκόπιο τής Επιστήμης" με τίτλο: "Το μυστικό τής ζωής - Η Φυσική πίσω από τη δημιουργία τού Άνθρακα", αφού γίνεται μια αναλυτική παρουσίαση τών ως τώρα γνώσεών μας για το πώς δημιουργείται ο άνθρακας μέσα στα άστρα, το άρθρο καταλήγει σε μια επιστημονική ένδειξη για την ύπαρξη σκοπού, στον τρόπο που λειτουργεί η σύντηξη πυρήνων για να δημιουργηθεί ο άνθρακας, που είναι το βασικό συστατικό τής ζωής, όπως τη γνωρίζουμε στη γη.

Γράφει το εν λόγω άρθρο, ότι λίγο μετά τη μεγάλη έκρηξη που δημιούργησε το σύμπαν, "το σύμπαν αποτελείτο κατά 72-78% κατά βάρος από Υδρογόνο, και κατά 22-28% από Ήλιο και ίχνη Λιθίου". (σελ. 72). Όλα τα υπόλοιπα στοιχεία τού σύμπαντος δημιουργήθηκαν σε διάστημα δισεκατομμυρίων ετών, σταδιακά, από την πυρηνική σύντηξη τών πρώτων αυτών στοιχείων, μέσα στα άστρα, κάτι που συνεχίζεται και σήμερα. Τα υλικά αυτά, ανάμεσά τους και ο Άνθρακας από τον οποίο είναι φτιαγμένο το σώμα μας, στη συνέχεια εκτοξεύονται στο διάστημα από αστρικές εκρήξεις και το εμπλουτίζουν με τα υλικά τής ζωής.

Το εντυπωσιακό είναι, ότι η αφθονία τού Άνθρακα (C), τού στοιχείου πάνω στο οποίο δομείται η ενόργανη χημεία και αποτελεί τη βάση τής ζωής, τα στοιχεία δείχνουν ότι δημιουργείται κυρίως από μία ασυνήθιστη, "φευγαλέα" κατάσταση τών πυρήνων τής ύλης, που σε πρώτη ματιά δείχνει να συγκρούεται με την κλασσική θεωρία για την σύντηξη τών πυρήνων τών διαφόρων στοιχείων. Συγκεκριμένα, φαίνεται ότι αυτή η "ιδιαιτερότητα" στη σύντηξη τού άνθρακα, τον κάνει να παράγεται κατά πολύ περισσότερο απ' ό,τι θα ήταν αυτό δυνατό με τις γνωστές θεωρίες. Αλλά επειδή υπό κάποιες συνθήκες επικρατεί αυτή η κατάσταση ειδικά στον άνθρακα, έχουμε στο σύμπαν τα απαραίτητα υλικά για τη ζωή όπως τη γνωρίζουμε στη γη.

Η ιδιαίτερη αυτή "φευγαλέα" κατάσταση για τη σύντηξη τού άνθρακα, η τόσο σημαντική για τη ζωή, έχει πάρει το όνομα τού Βρετανού θεωρητικού αστροφυσικού Fred Hoyle, που το 1953 μέτρησε τα χαρακτηριστικά αυτής τής ασυνήθιστης κατάστασης τών πυρήνων Α (ελαφρύτερων στοιχείων που δομούν τον άνθρακα μέσα στα άστρα), και εργάσθηκε για την κατανόησή της. Έτσι, η κατάσταση αυτή ονομάζεται πλέον, "κατάσταση Hoyle".

Πιθανές διαμορφώσεις των σωματίων άλφα που συνθέτουν τον πυρήνα του άνθρακα, στη θεμελιώδη κατάσταση και στη διεγερμένη κατάσταση Hoyle

Και μετά την επιστημονική παρουσίαση τών ως τώρα γνώσεών μας για το θέμα, το άρθρο καταλήγει ως εξής:

"Η σύγχρονη επιστημονική έρευνα με θέμα την κατάσταση Hoyle περιλαμβάνει την ευαισθησία της σε υποθετικές διαφοροποιήσεις της τιμής ορισμένων φυσικών σταθερών. Το θέμα αυτό σχετίζεται άμεσα με την Ανθρωπική Αρχή και με τα περιθώρια που αφήνει η απαίτηση της ύπαρξης του σύμπαντος με τη μορφή που το γνωρίζουμε, και συγκεκριμένα η απαίτηση διαμόρφωσης συνθηκών κατάλληλων για την εμφάνιση της ζωής. Η σχετική έρευνα, που διεξήχθη στο Juelich Supercomputer Center, κατέληξε στο συμπέρασμα πως μια ελαφρά διαφορετική τιμή της μάζας των κουάρκ u, d και s θα μετέβαλλε την τιμή της ενέργειας της κατάστασης Hoyle, γεγονός που θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στην πυρηνοσύνθεση του άνθρακα και θα καθιστούσε αδύνατη την εμφάνιση της ζωής.

Η ενεργειακή στάθμη της κατάστασης Hoyle βρίσκεται 379 keV πάνω από τη συνολική ενέργεια τριών σωματίων άλφα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, αν η ενέργεια της στάθμης Hoyle βρισκόταν 479 keV πάνω από την ενέργεια τριών σωματίων άλφα ή και περισσότερο, η περιεκτικότητα του σύμπαντος σε άνθρακα θα ήταν τόσο χαμηλή ώστε θα ήταν απαγορευτική για την εμφάνιση της ζωής, τουλάχιστον με τη μορφή που τη γνωρίζουμε. Με το ίδιο σκεπτικό, αν η ενέργεια της κατάστασης Hoyle βρισκόταν 279 keV πάνω από την ενέργεια τριών σωματίων άλφα, η συμπαντική αφθονία του άνθρακα θα ήταν ασύγκριτα υψηλότερη και η πυρηνοσύνθεση του άνθρακα από το ήλιο στο εσωτερικό των άστρων θα ολοκληρωνόταν σε προγενέστερο χρονικά στάδιο του κύκλου ζωής τους. Η υπερπαραγωγή αυτή του άνθρακα θα λειτουργούσε σε βάρος της πυρηνοσύνθεσης του οξυγόνου, με αποτέλεσμα, η εξαιρετικά χαμηλή πλέον περιεκτικότητα στο στοιχείο αυτό να είναι επίσης απαγορευτική για την εμφάνιση της ζωής. Με τη βοήθεια προσομοιώσεων, προέκυψε ότι τυχόν διαφοροποίηση της μάζας των κουάρκ u, d και s κατά 2 ή 3% θα προκαλούσε δραματικές μεταβολές της αφθονίας του άνθρακα ή του οξυγόνου, που θα ήταν απαγορευτικές για την εμφάνιση ζωής βασισμένης στα δύο αυτά στοιχεία.

Το γεγονός αυτό επαναφέρει στο προσκήνιο το ερώτημα του κατά πόσον είναι όντως τυχαία η διαμόρφωση των φυσικών σταθερών σε τέτοιες αριθμητικές τιμές που να επιτρέπουν την εμφάνιση της ζωής. Σύμφωνα με την Ανθρωπική Αρχή, οι συνθήκες στο σύμπαν είναι κατάλληλες για την εμφάνιση της, επειδή διαφορετικά απλά δεν θα υπήρχαμε για να το παρατηρούμε... Με άλλα λόγια, η ίδια η ύπαρξη μας δικαιολογεί, σύμφωνα πάντα με την Ανθρωπική Αρχή, την κατάλληλη διαμόρφωση των συνθηκών του σύμπαντος. Το γεγονός των ιδιαίτερα ευνοϊκών για τη ζωή συμπτώσεων που παρατηρούνται όσον αφορά αυτήν την καταλληλότητα του σύμπαντος, αποτελεί τη βάση και για διαφορετικές θεωρήσεις αυτού του κρίσιμου ζητήματος, σύμφωνα με τις οποίες οι εν λόγω συνθήκες αποτελούν ένδειξη της μεσολάβησης ενός υπέρτατου όντος."

Όλα αυτά μάς θυμίζουν τον λόγο τής Αγίας Γραφής, γι' αυτούς που απιστούν στην ύπαρξη ενός Δημιουργού:

"Επειδή τα αόρατα τού Θεού, (η άναρχη δύναμη και θειότητά Του), γίνονται αντιληπτά από τα δημιουργήματα, από κτίσεως κόσμου, έτσι ώστε αυτοί (που απιστούν), μένουν αναπολόγητοι". (Ρωμαίους 1/α: 20 και Σοφία Σολομώντος 13/ιγ: 5, απ' όπου το παραθέτει αυτό ο απ. Παύλος).

Σύμφωνα με νεώτερα δεδομένα, η κατάσταση Hoyle αποτελείται από τρία σωμάτια άλφα σε διάταξη αμβλυγώνιου τριγώνου.

Δημιουργία αρχείου: 6-3-2014.