Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Έρευνας

Κεντρική Σελίδα

Ιεραποστολή

Οι πρώτες γενιές Ορθοδόξων Μεταναστών στην Αμερική * Αφροαμερικανοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί * Η αρχή του κινήματος προς την Ορθοδοξία, στις ΗΠΑ * Η Ορθοδοξία στις ΗΠΑ, η ταχύτερα αυξανόμενη Εκκλησία το 2006

Η Ορθόδοξη έκρηξη 2020-2026

Συνεχίζουν να μεταστρέφονται οι Αμερικανοί

Απομαγνητοφώνηση - Μετάφραση: Κ. N.

 

Ενορίες που αυξάνουν και Ενορίες που σβήνουν

Πηγή: https://youtu.be/HwR2Ir0XHjI

Ορισμένες ορθόδοξες εκκλησίες έχουν χώρους στάθμευσης τόσο γεμάτους τα πρωινά της Κυριακής, που υπερβαίνουν τους κανονισμούς πυρασφάλειας. Άλλες, μόλις 20 μίλια μακριά, προγραμματίζουν την τελευταία τους Λειτουργία.

Το 2026, η Ορθόδοξη Εκκλησία στην Αμερική δεν αποτελεί μία ιστορία. Είναι δύο εντελώς διαφορετικές ιστορίες, που συμβαίνουν ταυτόχρονα, στην ίδια χώρα, υπό την ίδια αρχαία πίστη.

Η μία ιστορία είναι εκρηκτική: με άνευ προηγουμένου ανάπτυξη, τάξεις Κατηχουμένων που επισκιάζουν ακόμα και κυρίαρχα Προτεσταντικά εκκλησιάσματα, Ιερείς που βαπτίζουν περισσότερους ενήλικες σε ένα χρόνο από ό,τι βάπτισαν οι προκάτοχοί τους σε μια δεκαετία, ιεραποστολές που φυτεύονται σε πόλεις όπου η Ορθοδοξία δεν υπήρχε ποτέ πριν...

Η άλλη ιστορία είναι πιο αθόρυβη και σχεδόν κανείς δεν την αναφέρει: ενορίες που σκοτεινιάζουν, κτίρια που πωλούνται, εκκλησίες ηλικιωμένων μεταναστών που ποτέ δεν βρήκαν δεύτερη γενιά, ελληνορθόδοξες εκκλησίες στο Νιού Ίνγκλαντ που δεν ανάρρωσαν ποτέ από την πανδημία, στασίδια που συνεχίζουν να αδειάζουν από Κυριακή σε Κυριακή, την ίδια ακριβώς εποχή που οι Ορθόδοξες ενορίες αλλού, σχεδόν διώχνουν τους ανθρώπους στην είσοδο του υπερχειλισμένου Ναού.

Αυτή είναι η πραγματική εικόνα της αμερικανικής ορθοδοξίας το 2026.

Όχι μια θριαμβευτική αναβίωση, όχι μια κατάρρευση – αλλά μια διάσπαση, ένα ρήγμα, που διατρέχει μια παράδοση 2.000 ετών. Και το ερώτημα που εγείρει το ρήγμα είναι ένα, που η Ορθόδοξη Εκκλησία μόλις τώρα αρχίζει να το θέτει στον εαυτό Της δυνατά: Ποιά είναι η διαφορά μεταξύ μιας ενορίας που επέζησε και μιας που δεν επέζησε;

Η απάντηση αποκαλύπτει περισσότερα για το μέλλον του αμερικανικού Χριστιανισμού από ό,τι θα περίμενε κανείς. Για να καταλάβετε ποιος επέζησε, πρέπει πρώτα να κατανοήσετε την κλίμακα αυτού που συμβαίνει από το αναπτυσσόμενο μέρος αυτής της ιστορίας.

Τον Νοέμβριο του 2025, ο Μητροπολίτης Σάββας**, ο ηγέτης της Αντιοχικής Ορθόδοξης Χριστιανικής Αρχιεπισκοπής της Βόρειας Αμερικής, απευθύνθηκε σε μια συγκέντρωση στο Ντένβερ. Δεν μίλησε σαν ηγέτης Εκκλησίας που διαχειρίζεται κάποια μέτρια ανάπτυξη. Μίλησε σαν άνθρωπος που προσπαθεί να διαχειριστεί μια πλημμύρα. Είπε στην συγκέντρωση πως ορισμένα ορθόδοξα κτίρια είναι τόσο γεμάτα τις Κυριακές που υπερβαίνουν την χωρητικότητα του κώδικα πυρασφάλειας· πως οι χώροι στάθμευσης δεν μπορούν να χωρέσουν τόσα πολλά αυτοκίνητα· πως δεν επισκέπτεται ούτε μία ενορία χωρίς να συναντήσει κατηχούμενους - ανθρώπους που προετοιμάζονται για βάπτισμα και εισδοχή στην Εκκλησία... και πως σε ορισμένες ενορίες, αυτοί οι κατηχούμενοι αριθμούν περισσότερους από 100 κάθε φορά. 100 άτομα σε μία μόνο ενορία, να προετοιμάζονται να γίνουν Ορθόδοξοι Χριστιανοί.

Για να το θέσουμε αυτό εντός πλαισίου: Τα δεδομένα από μια έκθεση της Επισκοπελιανικής εκκλησίας του 2022 βρήκαν ότι το 85% των Επισκοπελιανικών ενοριών είχε κατά μέσο όρο εν συνόλω λιγότερους από 100. Η μέση Επισκοπελιανική εκκλησία είχε 37 παρευρισκόμενα άτομα, σε μια τυπική Κυριακή. Ορισμένες Ορθόδοξες ενορίες έχουν περισσότερα άτομα, μόνο στην τάξη των αναζητητών, απ’ ό,τι μια ολόκληρη, επικρατούσα Προτεσταντική εκκλησία στα στασίδια της.

Ο Αρχιερέας π. Ανδρέας Ντάμικ**, στην Αρχιεπισκοπή της Αντιόχειας και σαν εξέχουσα φωνή στα ορθόδοξα μίντια, παρακολουθεί στενά αυτή την ανάπτυξη. Η αξιολόγησή του που δόθηκε σε ένα πρόσφατο φόρουμ «Αμερικανική Ορθοδοξία το 2040» στο YouTube ήταν μετρημένη αλλά ξεκάθαρα σαφής. Είπε ότι η ανάπτυξη συμβαίνει, απ’ ότι φαίνεται, σχεδόν παντού. Όχι σε κάθε μια ενορία, αλλά γεωγραφικά σε όλη τη χώρα. Κάτι πραγματικό βρίσκεται σε εξέλιξη.

Η μεγαλύτερη άνοδος είναι γεωγραφικά συγκεντρωμένη.

Η ανατολική «Ζώνη του Ήλιου» είναι το επίκεντρο. Τέξας, Φλόριντα, Αριζόνα, Τενεσί, Τζόρτζια. Σε αυτές τις πολιτείες, οι Ορθόδοξες ενορίες δεν αυξάνονται απλώς, αλλά μεταμορφώνονται.

Οι Ναοί που φιλοξενούσαν 50 άτομα τώρα φιλοξενούν 200. Οι ενορίες που είναι φιλικές προς μεταστραφέντες και κάποτε καλωσόριζαν 12 μεταστραφέντες ετησίως, τώρα καλωσορίζουν 50 έως 150.

Στο Σεντ Λούις, μια πόλη που συνήθως δεν εμφανίζεται σε λίστες θρησκευτικής αναβίωσης, τα δεδομένα είναι εντυπωσιακά. Η ενορία του Αγίου Αρχαγγέλου Μιχαήλ είχε 15 μέλη πριν από τέσσερα χρόνια. Μέχρι το 2025, είχε περισσότερα από 100.

Ο Μέγας Βασίλειος, μια ρωσική ορθόδοξη ενορία στα προάστια του Σεντ Λούις, ανέφερε 20 έως 30 νέα μέλη κάθε χρόνο από την πανδημία και μετά.

Η Ελληνορθόδοξη Εκκλησία του Αγίου Νικολάου κοντά στο Φόρεστ Παρκ απέκτησε γύρω στα 40 υποψήφια μέλη σε διάστημα μόλις 2 ετών.

Αυτοί οι νέοι μεταστραφέντες είναι ως επί το πλείστον μεταξύ 18 και 35 ετών. Και σε αντίθεση με το πρώτο κύμα μεταστραφέντων μετά την πανδημία, το οποίο ήταν στραμμένο σε μεγάλο βαθμό προς τους άγαμους άνδρες, οι ερευνητές παρακολουθούν τώρα ένα δεύτερο, μεγαλύτερο κύμα. Ο πατήρ Ντάμικ το περιέγραψε ως νέες αναπτυσσόμενες οικογένειες, συχνά με πολλά παιδιά: οικογένειες που κάποτε περνούσαν με το αυτοκίνητο μπροστά από ελληνικό Ναό χρόνια ολόκληρα χωρίς να γνωρίζουν τι υπήρχε μέσα, και στη συνέχεια έβρισκαν τον δρόμο τους μέσω ενός podcast, ενός βίντεο στο YouTube ή της σύστασης ενός φίλου.

Ο Σεραφείμ Ρόλαντ, επιστήμονας Πληροφορικής και ορθόδοξος Διάκονος, ο οποίος ανέλυσε δεδομένα μεταστραφέντων από την περιοχή του Ντάλας, διαπίστωσε ότι το 50% των νέων μεταστραφέντων ήταν πρώην Ευαγγελικοί, το 25% ήταν πρώην Ρωμαιοκαθολικοί και το 25% δεν προερχόταν από κανένα απολύτως θρησκευτικό υπόβαθρο, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων πρώην νεοπαγανιστών.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν απορροφά τους ήδη θρησκευόμενους ανθρώπους που είναι προς άγραν ενός νέου δόγματος. Προσεγγίζει ανθρώπους που είχαν παραιτηθεί εντελώς από την οργανωμένη θρησκεία.

Παράδειγμα είναι ο Μάρκος, ένας 32χρονος μηχανικός λογισμικού στο Ώστιν, ο οποίος μεγάλωσε σε μια μη-δογματική Μέγα-εκκλησία. Έφυγε από τον Χριστιανισμό στα 21 του, μετά από αυτό που περιέγραψε ως «κρίση διανοητικής αξιοπιστίας». Πέρασε μια δεκαετία ως αυτοαποκαλούμενος αγνωστικιστής. Στη συνέχεια, εντόπισε την Ορθόδοξη Απολογητική στο διαδίκτυο, οδήγησε 45 λεπτά μέχρι την πλησιέστερη Ορθόδοξη ενορία, παρακολούθησε μια 2ωρη Θεία Λειτουργία που ελάχιστα κατανοούσε, και έκλαψε χωρίς να ξέρει γιατί. Άρχισε την κατήχηση 6 μήνες αργότερα. Βαπτίστηκε το Μεγάλο Σάββατο του 2024. Η σύζυγός του ακολούθησε την επόμενη χρονιά. Τώρα φέρνουν τα δύο παιδιά τους κάθε Κυριακή.

Η ιστορία του δεν είναι ασυνήθιστη. Είναι στην πραγματικότητα η επικρατούσα ιστορία της Ορθόδοξης ανάπτυξης στην Αμερική αυτή τη στιγμή. Και τώρα η άλλη ιστορία.

Ενώ ο Μάρκος οδηγεί 45 λεπτά για να φτάσει στην ενορία του, υπάρχουν Ορθόδοξοι Ναοί σε απόσταση μόνο 15 μιλίων από αυτόν, οι οποίοι ετοιμάζονται να κλείσουν. Είναι επειδή το κύμα των μεταστρεφόμενων δεν έχει φτάσει σε κάθε ενορία εξίσου. Και σε ορισμένα μέρη της χώρας, ιδιαίτερα στα βορειοανατολικά, στην βιομηχανική Μεσοδυτική περιοχή και σε μέρη της Νιού Ίνγκλαντ, οι Ορθόδοξες ενορίες που ήδη περνούσαν δύσκολα πριν από το 2020, συνεχίζουν να παρακμάζουν, αθόρυβα, χωρίς πρωτοσέλιδα.

Η Εθνική Απογραφή Αμερικανικών Ορθόδοξων Χριστιανικών Εκκλησιών του 2020, η οποία διεξήγαγε έρευνα σε περισσότερες από 3.000 ενορίες, κατέγραψε κάτι που οι ηγέτες της Εκκλησίας δεν το δημοσιοποίησαν εντατικά: οι περισσότερες Ανατολικές Ορθόδοξες Εκκλησίες στην Αμερική παρουσίασαν μείωση των μελών τους μεταξύ 2010 και 2020. Η Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή, η μεγαλύτερη δικαιοδοσία, είδε μείωση των μελών κατά 22% κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας. Δεν μειώθηκαν εξίσου όλες οι μητροπόλεις, αλλά η συνολική πορεία ήταν πτωτική, ακόμη και πριν η πανδημία διαταράξει τα πάντα.

Η κατάσταση της Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής αξίζει ειλικρινή εξέταση. Είναι η πιο εμφανής Ορθόδοξη δικαιοδοσία στην Αμερική, με εκατοντάδες ενορίες, ένα Καθεδρικό Ναό στην Νέα Υόρκη, και μια πολιτιστική κληρονομιά που εκτείνεται σε γενιές ελληνοαμερικανικών οικογενειών.

Είναι επίσης, αριθμητικά, η πιο σοβαρά πληγείσα από τις δυνάμεις που απομακρύνουν τους ανθρώπους από τις εθνοτικές ενορίες οι οποίες συνδέονται με μια κουλτούρα πατρίδας – με την οποία τα εγγόνια τους δεν αισθάνονται πλέον συνδεδεμένα.

Μια μελέτη του 2024 από το Ινστιτούτο Χάρτφορντ Θρησκευτικών Ερευνών διαπίστωσε ότι ενώ οι Ορθόδοξες εκκλησίες είχαν ανακτήσει σε μεγάλο βαθμό την προσέλευση με φυσική παρουσία μέχρι την άνοιξη του 2023, ξεπερνώντας τον εθνικό μέσο όρο, ο οποίος παρέμεινε 8% κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία, η ανάκαμψη ήταν άνιση. Ο εθελοντισμός στις Ορθόδοξες ενορίες είχε καταρρεύσει από 40% το 2020 σε μόλις 25% το 2023.

Σε πολλές ελληνορθόδοξες ενορίες, ο αριθμός των κηδειών υπερβαίνει πλέον τον αριθμό των βαπτίσεων κάθε χρόνο. Αυτή η μαθηματική πραγματικότητα έχει μόνο έναν μακροπρόθεσμο προορισμό.

Τον Οκτώβριο του 2025, η Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή αναγκάσθηκε να πραγματοποιήσει επίσημη ενημέρωση Τύπου σχετικά με μια οικονομική κρίση στον Καθεδρικό Ναό και Σχολείο του Αγίου Δημητρίου στην Αστόρια της Νέας Υόρκης, μια από τις πιο εξέχουσες ελληνορθόδοξες κοινότητες της χώρας.

Η ενημέρωση αποκάλυψε χρόνια συσσωρευμένου χρέους, διαρθρωτικά ελλείμματα στο ενοριακό σχολείο και ένα οικοδομικό έργο 7,2 εκατομμυρίων δολαρίων που είχε υποαποδώσει τόσο σοβαρά που η πώλησή του ίσως να τους αποφέρει λιγότερα από 2 εκατομμύρια δολάρια, μετά από την εξόφληση χρεών και φόρων. Η Αρχιεπισκοπή αναγκάστηκε να προκαταβάλει 700.000 δολάρια μόνο και μόνο για να διατηρηθεί η λειτουργία της ενορίας και για να εγγυηθεί για μια πιστωτική γραμμή 1 εκατομμυρίου δολαρίων για την κάλυψη της μισθοδοσίας – όπως δήλωσε απλά ένας εκκλησιαστικός αξιωματούχος σε εκείνη την ενημέρωση που είχαν παρευρεθεί.  «Αυτό δεν είναι κάτι που θέλει να ακούσει κανείς για έναν ακρογωνιαίο λίθο όπως είναι αυτό το ελληνορθόδοξο ίδρυμα, όμως συνέβη. Και ο Άγιος Δημήτριος δεν είναι μόνος του.  Πολλές από τις ελληνορθόδοξες εκκλησίες στη Νιού Ίνγκλαντ, σύμφωνα με ερευνητές που μελετούν την περιοχή, ή παρακμάζουν, ή αγωνίζονται να παραμείνουν ανοιχτές. Μόνο λίγες αναπτύσσονται. Γιατί;»  Η απάντηση δεν είναι επειδή η Ορθοδοξία αποτυγχάνει. Η απάντηση είναι πιο συγκεκριμένη και πιο άβολη.

Εδώ βρίσκεται το ρήγμα με απλά λόγια. Οι ορθόδοξες ενορίες που ακμάζουν το 2026 έχουν ένα σταθερό κοινό προφίλ. Είναι κυρίως αγγλόφωνες. Είναι φιλικές προς τους μεταστραφέντες, που σημαίνει ότι έχουν σκόπιμα δημιουργήσει συστήματα για να καλωσορίζουν, να διδάσκουν και να ενσωματώνουν άτομα που δεν μεγάλωσαν Ορθόδοξα. Βρίσκονται γεωγραφικά σε αναπτυσσόμενες μητροπολιτικές περιοχές της «Ζώνης του Ήλιου»  όπου νέες οικογένειες ήδη μετακομίζουν. Και είναι προσβάσιμες στο διαδίκτυο. Οι Ιερείς τους διατηρούν την παρουσία τους. Οι Λειτουργίες τους αναμεταδίδονται ζωντανά. Η θεολογία τους μεταδίδεται σε γλώσσα που ένας 28χρονος πρώην Ευαγγελικός μπορεί να την βρει και να την καταλάβει, χωρίς να γνωρίζει Ελληνικά ή Αραβικά ή την εκκλησιαστική Σλαβονική.

Οι Ορθόδοξες ενορίες που συνεχίζουν να αγωνίζονται έχουν διαφορετικό κοινό προφίλ. Είναι αγκυροβολημένες εθνοτικά, που σημαίνει ότι η ταυτότητά τους, ο πολιτισμός τους - και συχνά η γλώσσα τους - παραμένουν συνδεδεμένα με μια πατρίδα - με την οποία τα περισσότερα από τα νεότερα μέλη τους δεν έχουν άμεση σύνδεση. Οι κοινότητές τους είχαν χτιστεί από μετανάστες που είναι τώρα ηλικιωμένοι. Η δεύτερη και η τρίτη γενιά αφομοιώθηκαν στην αμερικανική ζωή, παντρεύτηκαν μεταξύ τους, μετακόμισαν σε διαφορετικές πόλεις και απομακρύνθηκαν. Και δεν δημιουργήθηκε μία υποδομή σκόπιμα, η οποία να τους αντικαταστήσει με μεταστραφέντες οι οποίοι δεν μοιράζονται εκείνη την εθνική κληρονομιά.

Ο Μητροπολίτης Σάββας το κατονόμασε αυτό - προς τιμήν του - ευθέως. Στην ομιλία του στο Ντένβερ, είπε πως «ο αιώνας της Εκκλησίας των μεταναστών έχει τελειώσει, πως ο αιώνας του ευαγγελισμού έχει ξεκινήσει, πως η αποστολή της Ορθοδοξίας δεν είναι πλέον πρωταρχικά γεωγραφική αλλά υπαρξιακή

Και όμως, η υποδομή που χτίστηκε για τον προηγούμενο αιώνα εξακολουθεί να υπάρχει σε μεγάλο βαθμό. Οι τρεις μεγάλες Θεολογικές Σχολές στην Αμερική βρίσκονται στα βορειοανατολικά, μακριά από τις ενορίες της «Ζώνης του Ήλιου» οι οποίες αναπτύσσονται πιο γρήγορα.

Σύμφωνα με τον επιστήμονα Πληροφορικής, τον Διάκονο Σεραφείμ Ρόλαντ, αυτές οι Σχολές θα χρειαστεί να παράγουν 138% περισσότερους αποφοίτους, μόνο και μόνο για να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες. Αν οι τρέχοντες ρυθμοί ανάπτυξης συνεχιστούν στο μέλλον, η Εκκλησία θα χρειαστεί 586% περισσότερους απόφοιτους για να αντικαταστήσουν τους συνταξιούχους Ιερείς και να στελεχώσουν νέες ιεραποστολές και ενορίες. Αυτός ο αριθμός δεν είναι τυπογραφικό λάθος. 586% περισσότερους Ιερείς για εκπαίδευση μέσα σε ένα σύστημα που χτίστηκε για μια Εκκλησία το 1/6 του προβλεπόμενου μεγέθους Της.

Ο πατήρ Λουκάς Βερώνης, του οποίου η ελληνορθόδοξη ενορία στο Γουέμπστερ της Μασαχουσέτης, αυξήθηκε από 150 τακτικούς συμμετέχοντες το 2019 σε 220 μέχρι το 2025 - ξεφεύγοντας από την περιφερειακή τάση - περιέγραψε το κλειδί αυτής της ανάπτυξης: η ενορία του μετέδιδε μέσω διαδικτύου ζωντανά τις Λειτουργίες, έκανε προσιτές τις Αγιογραφικές μελέτες μέσω διαδικτυακών συναντήσεων Zoom, ταυτόχρονα με προσωπικές παρουσίες συγκεντρωθέντων, και έχτισε συνειδητά μια κουλτούρα όπου οι νεοαφιχθέντες ήταν ευπρόσδεκτοι αντί να τους παρατηρούν με μια ευγενική καχυποψία. Οι περισσότεροι από τους νεοαφιχθέντες που παρέμειναν ήταν νέοι ενήλικες, κάτω των 35 ετών.

Ανέφερε και κάτι που σχεδόν κανείς στους επίσημους ορθόδοξους κύκλους δεν το λέει δημόσια. Περιέγραψε πως παρακολούθησε μερικούς από τους νέους άνδρες να φτάνουν σε ορθόδοξες εκκλησίες και εξέφρασε ανησυχία για τους ιερείς που, κατά τα λεγόμενά του, τροφοδοτούν την ακροδεξιά τρέλα την οποία αναζητούν ορισμένοι μεταστραφέντες. Προειδοποίησε πως η αρχαία παράδοση της Ορθοδοξίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όπλο από εκείνους που αναζητούν πολιτική ταυτότητα αντί για πνευματική κατοικία, και ότι ένας Ιερέας που ενθαρρύνει αυτό το μονοπάτι βλάπτει τόσο τον μεταστραφέντα, όσο και την Εκκλησία.

Αυτή είναι η έντιμη πολυπλοκότητα που απαιτεί η ιστορία της Ορθόδοξης ανάπτυξης.

Δεν έρχονται όλοι οι μεταστραφέντες αναζητώντας την αρχαία Λειτουργία και τα 2.000 χρόνια θεολογίας. Κάποιοι έρχονται αναζητώντας μια κοινότητα που να επικυρώνει μια συγκεκριμένη πολιτική ταυτότητα, ντυμένη με την γλώσσα της Παράδοσης. Μερικοί Ιερείς σε ευάλωτες ή αγωνιζόμενες ενορίες καλωσορίζουν αυτήν τη δυναμική, επειδή γεμίζει τα στασίδια.

Ο ίδιος ο Μητροπολίτης Σάββας προειδοποίησε και για αυτό, στην ομιλία του στο Ντένβερ. Είπε: «Υπάρχει κίνδυνος η Ορθοδοξία να γίνει ιδεολογία, έτσι ώστε η Εκκλησία να χαίρεται με τους αριθμούς, και να ξεχνά ότι η μεταστροφή είναι μια δια βίου διαδικασία μετάνοιας, και όχι μια αριθμητική στρατολόγηση. Ότι ο πραγματικός κίνδυνος είναι οι σημερινοί μεταστραφέντες μήπως γίνουν οι αυριανοί αποστάτες.»

Αυτή η προειδοποίηση δεν είναι θεωρητική. Συμβαίνει ήδη σε ορισμένες ενορίες. Οι μεταστραφέντες που ήρθαν πάνω σε ένα κύμα διαδικτυακού ιδεολογικού ενθουσιασμού, τώρα ανακαλύπτουν πως οι κανόνες νηστείας είναι απαιτητικοί· πως η Εξομολόγηση είναι τακτική και άβολη· πως ο Ιερέας δεν είναι πολιτικός σχολιαστής· πως ‘η Ορθοδοξία δεν θα συμμορφωθεί με καμία πολιτική φυλή - και έτσι μερικοί από αυτούς φεύγουν».

Πέρα από τις θεολογικές προκλήσεις, υπάρχει μια πρακτική κρίση που απειλεί να υπονομεύσει την ίδια την ανάπτυξη που ακολουθεί. Η Εκκλησία δεν έχει αρκετούς Ιερείς. Ούτε κατά διάνοια. Κτίρια στο Τέξας, την Αριζόνα και το Τενεσί γεμίζουν πιο γρήγορα απ’ όσο μπορεί η Εκκλησία να χειροτονήσει άνδρες για να τα υπηρετούν. Ιεραποστολές φυτεύονται σε πόλεις σε όλη την «Ζώνη του Ήλιου», συχνά ξεκινώντας από σαλόνια ή ενοικιαζόμενους χώρους, με λειτουργούς μερικής απασχόλησης κληρικούς, ή με λαϊκούς Αναγνώστες, όσο περιμένουν Ιερέα.

Ο Μητροπολίτης Σάββας περιέγραψε έναν αυξανόμενο αριθμό Ιερέων που είναι απλώς εξαντλημένοι υπηρετώντας κατηχητικές τάξεις 60 ή 80 ατόμων - επιπλέον των τακτικών ποιμαντικών τους ευθυνών για τις υπάρχουσες εκκλησίες· οι οποίοι εργάζονται επτά ημέρες την εβδομάδα - και εξουθενώνονται. Στην ομιλία του στο Ντένβερ, έθεσε ένα ερώτημα που αξίζει να επαναληφθεί. Ρώτησε: «Πόσοι ενδιαφερόμενοι έχουν κάνει μεταβολή και έχουν αποχωρήσει επειδή… δεν χωρούσαν να μπουν μέσα στον Ναό; Πόσα εν δυνάμει μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας έφτασαν μπροστά σε μια πόρτα που ήταν απλώς ασφυκτικά γεμάτη, ώστε να μην μπορέσουν να περάσουν μέσα;»

Υπάρχει ένα ενσωματωμένο πρόβλημα προβλέψεων πάνω σε αυτό. Ο Διάκονος Ρόλαντ μοντελοποίησε δύο σενάρια για την Αμερικανική Ορθοδοξία μέχρι το 2040.

Στο πιο συντηρητικό σενάριό του όπου η ανάπτυξη επιβραδύνεται και σταθεροποιείται, η Εκκλησία χρειάζεται περίπου 1385 νέες ενορίες ακόμα. Στο πιο θαρραλέο σενάριο όπου διατηρούνται οι τρέχοντες ρυθμοί ανάπτυξης, χρειάζονται 2305 νέους Ναούς. Αυτό θα διπλασίαζε τον συνολικό αριθμό των Ορθόδοξων ενοριών στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η οικονομική υποδομή για αυτή την κλίμακα κατασκευής δεν υπάρχει. Αγωγός ιερατικών σχολών για μια τέτοια κλίμακα χειροτονίας δεν υπάρχει. Τα διοικητικά συστήματα για την ενσωμάτωση τόσων πολλών μεταστραφέντων σε τόσες πολλές νέες κοινότητες (μεταστροφή από εθνικά ριζωμένα ιδρύματα μεταναστών σε πολυεθνικές, ποικίλων υπόβαθρων αμερικανικές ενορίες) επίσης δεν υπάρχουν ακόμη.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία - με μια πολύ πραγματική έννοια- δεν έχει σήμερα την δυνατότητα να δέχεται ό,τι έρχεται προς το μέρος της.

Τι χώριζε λοιπόν την ενορία που διπλασιάστηκε από την ενορία που έκλεισε; Τα στοιχεία από ερευνητές, κληρικούς και μεταστραφέντες υποδεικνύουν σταθερά 3 πράγματα.

Το πρώτο είναι η γλώσσα.

Αγγλικά, όχι Ελληνικά, όχι εκκλησιαστικά Σλαβονικά, όχι Αραβικά.

Οι ενορίες που πήραν την απόφαση (συχνά μια επώδυνη, αμφισβητούμενη απόφαση, στην οποία αντιστέκονται τα μεγαλύτερα σε ηλικία, εθνοτικά μέλη) να διεξάγονται Ακολουθίες κυρίως στα Αγγλικά, δημιούργησαν ένα σημείο εισόδου για τους αμερικανικής καταγωγής αναζητητές. Ενορίες που δεν πήραν τέτοια απόφαση παρέμειναν πολιτισμικά απρόσιτες και στους ίδιους τους ανθρώπους που έφταναν στις πόρτες τους.

Το δεύτερο είναι η Κατήχηση.

Οι ενορίες που μεγάλωσαν δεν άνοιξαν απλώς τις πόρτες τους, ελπίζοντας ότι οι άνθρωποι θα παρέμεναν. Δημιούργησαν επίσημες, δομημένες οδούς για αναζητητές, μαθήματα, μέντορες, λίστες ανάγνωσης, συνεδρίες ερωτήσεων και απαντήσεων, προσκλήσεις για διακονία και συμμετοχή πριν από το Βάπτισμα.

Αντιμετώπισαν την Κατήχηση - όχι ως ένα κουτί μέσα σε έντυπο όπου σημειώνεις αν την επιθυμείς - αλλά ως την πραγματική διαμόρφωση του προσώπου. Κατανοούσαν πως η δυσκολία δεν ήταν ένα εμπόδιο. Ήταν το ζητούμενο, έτσι δημιούργησαν συστήματα για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να την αντιμετωπίζουν.

Τρίτο είναι η κοινότητα. Τα δεδομένα του Πατέρα Σεραφείμ Ρόλαντ δείχνουν πως η διατήρηση των μεταστραφέντων είναι σημαντικά υψηλότερη σε ενορίες όπου οι μεταστραφέντες ενσωματώνονται ενεργά στον κοινωνικό ιστό της κοινότητας, όπου προσκαλούνται σε γεύματα, συμμετέχουν σε άτυπες συγκεντρώσεις, τους δίνονται ρόλοι για να υπηρετήσουν - και σημαντικά χαμηλότερη σε ενορίες όπου οι μεταστραφέντες παρακολουθούν την Λειτουργία, σφίγγουν το χέρι του ιερέα και φεύγουν χωρίς κανείς να μάθει το όνομά τους.

Μια μεταστραφείσα που εκκλησιαζόταν σε μια ελληνορθόδοξη ενορία σε μια πόλη της Νιού Ίνγκλαντ επί έξι μήνες πριν παραιτηθεί, περιέγραψε την εμπειρία ως εξής. Είπε ότι προσερχόταν σε σχεδόν κάθε Ακολουθία. Έφερνε απορίες. Ποτέ δεν της έδειξαν ακριβώς αδιαφορία, αλλά κανείς δεν την κάλεσε ποτέ για να ρωτήσει για όσα ακόμα χρειαζόταν. Το περιέγραψε πως ήταν σαν να στέκεται έξω από ένα παράθυρο και να παρακολουθεί κάτι όμορφο, αλλά να μην την έχουν καλέσει ποτέ να μπει μέσα. Τελικά βρήκε μια Αντιοχειανή ενορία, δύο πόλεις πιο πέρα, όπου ο συντονιστής της Κατήχησης την κάλεσε μέσα σε 48 ώρες από την πρώτη της επίσκεψη και την προσκάλεσε για καφέ. Βαπτίστηκε 11 μήνες αργότερα.

Δύο ενορίες, η ίδια αρχαία πίστη, η μία αναπτυσσόμενη, η άλλη όχι. Η διαφορά δεν ήταν η θεολογία, δεν ήταν η λειτουργία, δεν ήταν καν η τοποθεσία. Ήταν το αν κάποιος θα έμπαινε στον κόπο να την καλέσει.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία βρίσκεται το 2026 σε μια όντως ιστορική στιγμή. Είναι ένας από τους λίγους χριστιανικούς θεσμούς στην Αμερική που αναπτύσσεται μεταξύ των νέων. Της έχει δοθεί κάτι σπάνιο και εύθραυστο, μια δεύτερη ευκαιρία να γίνει κάτι νέο - χωρίς να εγκαταλείψει αυτό που Την έκανε αρχαία.

Όμως τα εσωτερικά δεδομένα σχετικά με τους κινδύνους είναι έντιμα.

-Η έλλειψη θεολογικών σχολών είναι πραγματική.

-Οι πολιτισμικές εντάσεις μεταξύ των εκ γενετής Ορθοδόξων και των μεταστραφέντων είναι πραγματικές.

-Η απειλή της ιδεολογικής αιχμαλωσίας της Ορθοδοξίας - αν γίνει μια πολιτική φυλή ντυμένη με λειτουργικά άμφια, αντί μια γνήσια πορεία μετάνοιας και μεταμόρφωσης, είναι πραγματική.

-Οι ενορίες που παρακμάζουν στα βορειοανατολικά, ενώ οι ενορίες ευδοκιμούν στην ανατολική «Ζώνη του Ήλιου», αντιπροσωπεύουν μια δομική ανισορροπία που η Εκκλησία δεν έχει ακόμη επιλύσει.

Οι άνθρωποι που φτάνουν στις Ορθόδοξες πόρτες το 2026 δεν αναζητούν την νοσταλγία. Δεν αναζητούν την εθνική κληρονομιά. Δεν αναζητούν την πολιτική επιβεβαίωση. Η έρευνα είναι συνεπής σε αυτό. Αναζητούν κάτι υπερβατικό, κάτι που τους κοστίζει κάτι -  κάτι το οποίο πιστεύει ότι κατέχει την πραγματική αλήθεια και όχι μια επιμελημένη συνάφεια.

Το αν η Ορθόδοξη Εκκλησία μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την πείνα ανάλογα με την κλίμακα, να χτίσει αρκετές ενορίες, να εκπαιδεύσει αρκετούς Ιερείς, να ενσωματώσει αρκετούς νεοφώτιστους, να διατηρήσει αρκετό από το δεύτερο κύμα (που τώρα περιλαμβάνει οικογένειες και παιδιά αντί για νέους άνδρες αναζητητές μόνο), είναι το καθοριστικό θεσμικό ερώτημα για το αμερικανικό της μέλλον.

Και οι ενορίες που κατάλαβαν έγκαιρα αυτή την αποστολή είναι αυτές με τις υπερχειλισμένες θέσεις στάθμευσης.

Αυτές που δίστασαν, είναι αυτές που δρομολογούν τις τελευταίες Λειτουργίες τους.

Μια Εκκλησία που επέζησε δύο χιλιετίες αυτοκρατόρων, σχισμάτων, διωγμών και επαναστάσεων, τώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με κάτι πιο παράξενο από οποιοδήποτε από αυτά: μια χώρα που πραγματικά θέλει αυτό που έχει.

Το μόνο ζητούμενο είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανοίξει την πόρτα Της, επειδή μια πίστη που δεν μπορεί να χαρίσει αυτό που έχει διατηρήσει επί 2.000 χρόνια, δεν προστατεύει ένα θησαυρό. Απλώς τον αποθηκεύει.

********

Αν αυτό το είδος έρευνας σας ενδιαφέρει, εγγραφείτε στο Αρχείο Χριστιανικής Πίστης. Εμβαθύνουμε στις θεσμικές αποφάσεις, τα πρότυπα ανάπτυξης και τις σιωπηλές αποτυχίες που τα περισσότερα θρησκευτικά μέσα ενημέρωσης δεν εξετάζουν. Όχι για να γιορτάσουμε ή να καταδικάσουμε, αλλά για να κατανοήσουμε. Επειδή το μέλλον του αμερικανικού χριστιανισμού γράφεται αυτή τη στιγμή, ενορία προς ενορία, και οι περισσότεροι άνθρωποι δεν παρατηρούν.


** Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σάββας (Isper) είναι ο Προκαθήμενος της Αντιοχειανής Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Βορείου Αμερικής. Εξελέγη από την Ιερά Σύνοδο του Πατριαρχείου Αντιοχείας στις 23 Φεβρουαρίου 2023 και ενθρονίστηκε επισήμως στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Νικολάου στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης τον Μάιο του ίδιου έτους.

Η έδρα της Αρχιεπισκοπής βρίσκεται στο Englewood του New Jersey (λίγο έξω από τη Νέα Υόρκη), ενώ υπάγεται απευθείας στο Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Αντιοχείας και Πάσης Ανατολής, που εδρεύει στη Δαμασκό της Συρίας.

Σύντομο Βιογραφικό και Ποιμαντικό Έργο:

Καταγωγή: Γεννήθηκε στη Λαττάκεια της Συρίας το 1959.

Σπουδές: Είναι πτυχιούχος Πολιτικός Μηχανικός από το Πανεπιστήμιο Tishreen και Θεολόγος από το Ινστιτούτο Θεολογίας Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός στο Balamand του Λιβάνου.

Διακονία: Πριν αναλάβει τη Νέα Υόρκη, υπηρέτησε ως Μητροπολίτης Βόστρων στη Συρία, όπου ξεχώρισε για το πλούσιο φιλανθρωπικό του έργο και την αφοσίωσή του στο ποίμνιο κατά τη διάρκεια των ετών του πολέμου.

Συγγραφικό Έργο: Έχει συγγράψει και μεταφράσει πολλά βιβλία, ενώ αρθρογραφεί τακτικά.

Δημιουργία αρχείου: 18-5-2026.

Τελευταία μορφοποίηση: 18-5-2026.

ΕΠΑΝΩ